حفظ و نگهداری فرش

یکی از هنرهای مردم ایران بافت فرش است؛ به گونه ای که از این هنر، سالانه میلیونها دلار ارز عاید کشور می شود و دومین کالای صادراتی بعد از نفت به حساب می آید. بر اثر عدم توجه به روش های حفظ و نگهداری، فرش های منازل، به خصوص فرش های دست بافت دچار ساییدگی و پوسیدگی می شود؛ از این، رو توجه به نکات زیر ضروری است،به 8 نکته مهم که در حفظ و نگهداری فرش نوشته ایم دقت فرمایید .
1• قبل از هر چیز، سعی کنید در انتخاب فرش، دقت بیشتری بکنید. فرشی را انتخاب کنید که جنس پرز و رنگ و نوع چله (تار) آن، مقاوم باشد. البته همه نوع فرش های مرغوب و نازل در بازار هست، بنابراین، هنگام انتخاب، مرغوب ترین را انتخاب نمایید.
فرش های منزلتان را بر اساس میزان نیاز، پهن کنید؛ به این معنا که در اتاق های پذیرایی، چون تردد کمتر است، فرش های نازک تر پهن شود که شفافیت بیشتری هم دارد و در جاهایی که تردد بیشتر است مثل اتاق نشیمن و جاهای دیگر، باید از فرش های مقاوم و ضخیم استفاده گردد،سالی یک یا دوبار با توجه به میزان آلودگی فرش آن ها را توسط قالیشویی بشویید و خودتان از انجام این کار در منزل اجتناب کنید.
2• هنگام جارو کردن فرشها، کناره های آن را بالا زده، پشت آنها را بررسی کرده، سپس جارو کنید.
3• فرش را طوری انتخاب کنید که از مکان مورد نظر کوچک تر باشد.
این کار چند خاصیت دارد: اول این که، هوا از هر طرف در زیر فرش جریان پیدا میکند و از بیدزدگی و موریانه زدگی جلوگیری می شود.
دوم اینکه اگر اتاق نمور باشد، جریان هوا باعث می شود که رطوبت کف اتاق کم تر شود. |
سوم این که، دیگر کارهای فرش تا نمی خورد و جلو در از رفت و آمد جلوگیری نمی کند و مزاحم نیست و هم چنین لبه های آن زیر در نمی ماند و آسیب نمی بیند و و یا لبه هایش بر نمی گردد و روی هم نمی افتد تا رنگ های فرش آن مخلوط گردد.
4• فرش را پس از مدتی که استفاده شد، باید جابه جا کرد؛ یعنی سروته کرد تا همه جای آن به یک اندازه پابخورد.
5• در صورت مشاهده حشرات موذی مثل بید که موجودی سیاه رنگ و کم وزن و پرزدار است و یا موریانه و .... از نفتالین، توتون یا تنباکو استفاده کنید. البته بهترین و مؤثرترین آنها، استفاده از نفتالین است.
6• فرش را نباید برای مدت طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داد؛ زیرا به دلیل شیمیایی بودن رنگ فرش، سریع کم رنگ شده و بور می گردد.
7• آب، مهم ترین دشمن فرش چه دست بافت و چه ماشینی است. بنابر این، خانم های خانه داری که از گلدان های طبیعی، برای تزیین اتاق ها، استفاده می کنند، باید توجه داشته باشند که اگر فرش شان مدام در معرض ریزش آب قرار بگیرد، پوسیده شده، از بین خواهد رفت. هم چنین از گذاشتن گلدان ها روی فرشها، جدا پرهیز کنید. در ضمن، اگر روی فرش آبی بریزد، باید سریعا با قاشق از روی فرش، جمع گردد، سپس با پارچه ای آن را خشک کرده، طوری فرش را قرار دهید که کاملا خشک شود.
8• اگر رنگ فرش های منزل شما، روشن است؛ دقت داشته باشید که به هیچ وجه چای و نوشابه روی آن نریزد. چرا که این دو مایع، حتی در صورتی که به وسیله قاشق، برداشته شوند و جای آن هم خشک شود؛ باز اثر آن روی فرش می ماند و پاک نمی گردد مگر با مواد شیمیایی.